Průměrná škoda při havárii elektromobilu je o 40 % vyšší. Zdraží proto povinné ručení všem?
Publikováno 5. 12. 2019 v kategorii Novinky, Povinné ručení, Vzdělávání
Elektromobily jsou již nějakou dobu trendem a podle mnohých se také v současné době jedná o jedinou alternativu benzinu a dieselu, pokud se chceme zasadit o ekologickou osobní mobilitu. Po českých komunikacích jich je v dnešní době stále poskrovnu, byť podíl neustále narůstá. Podle odhadů by se podíl mohl do 5 let navýšit až o desítky procent. Jak je to s povinným ručením a případným plněním škod, které elektromobily způsobí? V případě elektro aut platí, že tyto škody bývají v zásadě vyšší než u škod, které způsobí „normální“ vozy. A může se stát, že také řidiči automobilů na benzin či naftu, si budou muset v závislosti na nárůst elektrických motorů připlatit za svá povinná ručení?
Změny pojistného v příštích letech?
Elektromobily jsou považovány za ekologičtější varinatu než automobily s běžnými spalovacími či vznětovými motory, byť je pravdou, že jejich uhlíková stopa, co se týče výroby samotných automobilů, je podstatně vyšší u auta na benzín či diesel. Pokud se podíváme do severní či západní Evropy, elektromobily jsou stále oblíbenější, avšak o situaci v České republice se to úplně říci nedá. Málokdo u nás zvolí tuto ekologickou variantu vozu hned z několika důvodů. Už samotná pořizovací cena automobilu je vyšší a prozatím v Česku, na rozdíl od ostatních zemí, není systém dotací, který by elektromobily cenově zatraktivnil. Další věc, která v blízké budoucnosti ovlivní rozhodování Čechů nad elektromobilem je zvýšení povinného ručení, jež by mohlo přijít v důsledku nárůstu počtu pojistných událostí, které jsou většinou podstatně nákladnější.
Nárůst dopravních nehod elektromobilů
Pokud bylo dle údajů České asociace pojišťoven 29 pojistných událostí elektro aut, v loňském roce to bylo již 95. Víceméně jde o samozřejmý trend v souvislosti s nárůstem vozů na českých komunikacích. Zajímavé je porovnat průměrné výše škod elektromobilů a klasických automobilů. U benzinových a dieselových aut se pohybujeme okolo 42 tisíc korun, u elektromobilů vyjde průměrná nehoda na 58 500 korun. To je přibližně o 40 % více. Není to nic překvapivého, pokud vezmeme v úvahu již zmíněnou vyšší pořizovací cenu vozu. Ovšem, stále se pohybujeme v opravdu zanedbatelných částkách na celém objemu. Jak uvádějí zástupci tuzemských pojišťoven.
Výše povinného ručení automobilů
Průměrná částka, kterou čeští řidiči v roce 2019 platí za povinné ručení svého automobilu, se pohybuje okolo 3 200 korun. Nárůst oproti minulému roku činí čtyři procenta. Pojišťovny se k nárůstu rozhodly zejména kvůli zvyšujícímu se počtu nehod a zároveň vyšším škodám, které nehody doprovází. Dále nejvíce povinné ručení roste u řidičů, kteří již v minulosti opakovaně havarovali. Podle dat České asociace pojišťoven činí škodní frekvence (počet nehod na 1 000 pojištěných) 3,6 procenta.
Nárůst počtu dopravních nehod a výše škod
Od roku 2015, kdy bylo zaznamenáno přesně 258 397 škod, které pojišťovny řešily v rámci povinného ručení, v následujících letech pokaždé toto číslo stoupalo. V roce 2016 na zhruba 264 tisíc, v roce 2017 a 2018 na zhruba 274 tisíc. Letos jsme se do konce srpna dostali již na sumu 285 tisíc! Zároveň vzrostly náklady na pojistná plnění, a to zhruba o 7 %. Pro ilustraci, letošní suma je zatím (údaj k 31. 8. 2019) 10,3 miliardy korun. Samozřejmě nelze se domnívat, že se z Čechů stávají rok od roku horší řidiči, k nárůstu dopravních nehod dochází zejména na základě vyššího počtu nových automobilů na našich silnicích, v důsledku čehož pojišťovací společnosti samozřejmě také vyberou více financí v rámci plateb za povinné ručení. V současnosti naše silnice brázdí 8,4 milionu osobních automobilů. Pojišťovny zároveň na škody vynakládají vyšší sumy, nová auta mají vyšší hodnotu a opravy stojí více.
Máme se připravit na vyšší povinné ručení?
Jak již bylo řečeno, data uvádí zvýšení ceny povinného ručení oproti roku 2018 na rok letošní průměrně o čtyři procenta. Zároveň stouply celkové náklady pojišťovacích společností o sedm procent. Pokud budeme brát v úvahu předpoklad z úvodu článku, že do pěti let přibude na našich silnicích elektromobilů o desítky procent, u kterých se průměrné škody pohybují průměrně o 40 % výše než u benzinových a dieselových automobilů, je namístě otázka, zda to bude mít v budoucnu vliv na výši povinného ručení, které za své vozy, nejen platíme.
Konkurence drží ceny nízko, ale postupný růst lze očekávat
Budou české pojišťovny v následujících letech přistupovat ke zvyšování pojistného u auta, aby jim byly vynahrazeny náklady spojené s nehodovostí elektromobilů? I k této otázce se vyjádřila mluvčí České asociace pojišťoven, která uvádí, že tato politika je ve výlučné kompetenci jednotlivých společností. Dodává, že tento trend, kdy roste počet nehod elektromobilů, jejichž škody jsou výrazně vyšší než u obyčejných aut, je patrný a je také analyzován v tržních modelech pojišťoven. Pokud jsme dříve zmínili, že na 1 000 pojištěných aut, vznikne ročně 36 škod, u automobilů s elektrickým motorem se dostáváme na číslo 54 nehod na 1 000 pojištěných vozů. Riziko způsobení škody je tedy vyšší, a to až o polovinu, právě u elektromobilů, oproti klasickým osobním autům. Nezbývá než si počkat, jak se pojišťovny v budoucnu zachovají a zda ke zvýšení povinného ručení přistoupí. Je velice pravděpodobné, že každá společnost bude velice opatrně vážit své rozhodnutí, především s ohledem na chování ostatních aktérů v rámci konkurenčního prostředí. Důležité bude také, jakým způsobem se pojišťovny rozhodnou rozložit zvýšené náklady na řidiče jednotlivých druhů automobilů.
- Průměrná škoda při havárii elektromobilu je o 40 % vyšší. Zdraží proto povinné ručení všem?
- Autor článku: Mgr. Radek Štěpán
- Publikováno: 5. 12. 2019
- Kategorie: Novinky, Povinné ručení, Vzdělávání