Klasický vs. operativní leasing. Jaké jsou hlavní rozdíly a co se víc vyplatí?
Publikováno 31. 10. 2019 v kategorii Vzdělávání
Pořídit si auto na leasing není v dnešní době nic výjimečného. Ovšem existuje více než jeden typ, a pokud si nedáte pozor, můžete rázem skončit s produktem, který nechcete nebo neumíte náležitě využít. Do této kategorie patří i v poslední době stále oblíbenější tzv. operativní leasing. Tedy oblíbenější v soukromém sektoru, protože podnikatelé jeho výhody objevili už dávno. A v čem se vlastně liší od toho klasického nebo také finančního leasingu?
- Leasing je forma ručeného úvěru, vůz je váš až po úplném splacení
- U leasingu podnikatelé získají daňovou výhodu a možnost zrychleného odpisu
- Operativní leasing je forma pronájmu, vůz je v majetku leasingové společnosti
- V ceně nájmu může (ale nemusí být) také servis a zimní pneumatiky
- Po ukončení operativního leasingu vůz vrátíte, nebo v případě zájmu odkoupíte
- Pozor na poškození vozu nad rámec tzv. „běžného opotřebení“ – vše zaplatíte
Hlavní rozdíl je ve vlastnictví vozu
Klasický leasing na auto je vlastně forma jakéhosi úvěru, zajištěného movitou věcí. Jakmile vše řádně splatíte, přejde vlastnictví vozu na vás a to se vším všudy. Nejdříve uzavřete klasickou smlouvu s leasingovou společností. Nevyhnete se přitom složení akontačního poplatku, který činí nejčastěji 30 % z hodnoty vozidla, a dále hradíte pravidelné měsíční splátky po celou dobu trvání úvěru.
Čtěte také: Nejvýhodnější půjčka na auto, velké srovnání 2019
Vůz je váš až po úplném splacení leasingu
Jakmile je celá smluvně dojednaná částka uhrazena, pak je automobil váš. Právě to a neměnná úroková sazba po celou dobu trvání úvěru patří k hlavním výhodám klasického leasingu. Ovšem našly by se i nevýhody – především ty, spojené s běžným provozem vozidla. Všechny bez výjimky jdou totiž za vámi. Zejména u vozidel z bazaru může být problémem jakákoliv nenadálá porucha, která z vaší kapsy dokáže vytáhnout i desetitisíce, a to nemluvíme o povinném ručení nebo oblíbeném havarijním připojištění.
Operativní leasing je forma pronájmu vozu
A právě v tom se operativní leasing liší. Automobil je po celou dobu ve vlastnictví poskytovatele leasingu a vy si vlastně platíte jen právo k jeho užívání. To s sebou nese mnohé výhody – především se nestaráte o žádné povinné platby, a pokud chcete, můžete si dopřát i full servis, při kterém za vás leasingová společnost vyřeší i takové maličkosti, jako je třeba povinná sezónní výměna pneumatik.
Po skončení operativního leasingu vůz jednoduše vrátíte
Vlastně se o nic nestaráte, jen každý měsíc odešlete ze svého účtu předem určenou částku a nakupujete si benzín, případně i dálniční známku. Nic víc není třeba. A co se stane, až vám dojednaná doba pronájmu končí? Pak můžete automobil buď odkoupit, nebo si pronajmout nový. Ke změně majitele vozidla tedy nedochází, není třeba počítat s hrazením nezbytných oprav a ani nebudete potřebovat finanční injekci do začátku ve formě akontačního poplatku. Svůj nový automobil tak můžete mít okamžitě bez zbytečného papírování nebo půjček.
Dobré rady, pokud si zvolíte operativní leasing
Ve chvíli, kdy pochopíte, že auto nemusíte nutně vlastnit, abyste si mohli užívat všechny jeho dostupné výhody, se určitě začnete zajímat o to, na jak dlouhou dobu se leasingové společnosti vlastně upisujete. Naštěstí je táto doba velmi variabilní – obvykle začíná na 12 měsících a končí na 60 měsících. Kratší smlouvy lze prodloužit, delší se ukončují a místo již opotřebovaného vozu můžete v následujícím roce získat zcela nový.
Vyjma měsíčních splátek pak budou jakýmkoliv dalším zásahem do vašeho rozpočtu prakticky jen finance, vydané za proježděné palivo. Nečekají vás žádné starosti s pravidelnými platbami za pojištění, výběrem toho nejvhodnější havarijního ani mnohdy nepříjemné řešení škodních událostí. Toto všechno řeší majitel vozidla, což je tedy stále leasingová společnost. Ovšem pozor na to, jaký balíček si vyberete. Zatímco ten základní zahrnuje zpravidla jen hrazení ceny pronájmu, havarijní pojištění a servisní a asistenční služby, full smlouva se postará i o všechno ostatní (a nechá si za to samozřejmě zaplatit).
Čtěte také: Diesel, nebo benzín? Jaké auto si koupit? Pouze náklady nemusí být rozhodující
Jak poznat seriózního poskytovatele operativního leasingu
Existuje několik věcí, na které si dát při podepisování smlouvy pozor. Především chtějte vědět, jaké služby v ceně splátek dostanete. Vše musí být přesně definováno, nespokojte se s obecnými formulacemi. Dále se ptejte také na:
- Roční nájezd kilometrů
- Roční nájezd je jakýsi strop, od něhož se odvíjí zůstatková cena vozidla. Běžný „povolený“ roční nájezd se pohybuje mezi 15-20 000 kilometry, vše navíc je třeba zaplatit.
- Kdo může auto řídit
- Budete mít tuto možnost vy nebo i další rodinný příslušníci? A co zapůjčení automobilu známému?
- Zahraniční cesty
- Nejde o zdaleka tak běžné ustanovení, jak si nejspíš myslíte. Pokud tedy plánujte vzít své leasingové auto s sebou na dovolenou, pak na to dopředu upozorněte a ujistěte se, že vám něco podobného smluvní podmínky umožňují.
- Splátkový kalendář
- První splátka operativního leasingu se obvykle provádí už při podpisu smlouvy a všechny další by měly mít předem určený den v měsíci, ke kterému musí na účet leasingové společnosti dorazit.
Největší úskalí „operáku“ bývá v tzv. „běžných opotřebeních“
Posledním bodem, na který je třeba se zaměřit, je tzv. „běžné opotřebení.“ Existují společnosti, které vás doslova oberou i o poslední halíř i kvůli sebemenšímu škrábanci. Profesionálové vás naopak předem seznámí s tím, co jako běžné opotřebení uznají a co už ne – ideálně formou brožurky s fotografiemi. Běžné ťukance od kamínků nebo opotřebení interiéru by sem rozhodně patřit neměly. Jakékoliv větší poškození je pak vhodné řešit skrze sjednané havarijní pojištění a to samozřejmě skrze asistenční linku vašeho poskytovatele leasingu. Pokud to neuděláte, je velmi pravděpodobné, že budete veškeré škody hradit sami z vlastní kapsy. Ptejte se také na možnost preventivní prohlídky ještě před odevzdáním vozu. Stojí obvykle do 1 000 Kč a upozorní vás na všechny závady a nedostatky, které je třeba odstranit, abyste poté při předávce nezaplatili opravdu nic navíc. A samozřejmě se vyplatí vracet automobil umytý a s vyčištěným interiérem.
- Klasický vs. operativní leasing. Jaké jsou hlavní rozdíly a co se víc vyplatí?
- Autor článku: Mgr. Radek Štěpán
- Publikováno: 31. 10. 2019
- Kategorie: Vzdělávání