Až 20 000 Kč ještě dnes na účtu? Žádný problém, klikněte zde...

Jak úspěšně reklamovat poškozené zboží? Časté překážky, které vás mohou potkat při reklamaci

Publikováno 16. 4. 2020 v kategorii Vzdělávání

Každý, kdo už někdy v minulosti musel reklamovat vadné zboží, nám dá jistě za pravdu, že ne vždycky se u konkrétního obchodníka setkáte s pochopením a ochotou. Bohužel je smutnou pravdou, že prodejci se čas od času dopouštějí protiprávního jednání, které v případě neznalosti předpisů nemusíte vůbec postřehnout. Tímto článkem vás hodláme připravit na variantu, že reklamace nepůjde tak, jak jste si původně představovali.

Obchodník musí reklamaci přijmout za všech okolností

Pokud se chystáte reklamovat vadný výrobek, nemusíte se obávat, že vás prodejce pošle „k čertu“. Je totiž ze zákona povinen reklamaci přijmout, byť by se oprávněně domníval, že na ni jako zákazník nemáte nárok. Zároveň není potřeba přikládat veškeré příslušenství k onomu produktu, pokud je evidentní, že se vada nachází na vámi reklamované části. To znamená, že například nabíječku si můžete ponechat doma, pokud se závada vyskytuje na mobilním zařízení. Slyšeli jste už z úst prodejce, že nemůže vaši reklamaci přijmout, protože je zboží hodně zašpiněné nebo vykazuje známky opotřebení? Ani v tomto případě nebude v právu, takže stále trvejte na svém původním přání, zákon je na vaší straně.

Jak má vypadat reklamační protokol

Obchodník musí v případě každé reklamace vystavit reklamační protokol. V něm trvejte na přesném datu zahájení reklamačního řízení a nenechte si vymluvit ani způsob vyřízení reklamace, kvůli kterému jste přišli. Dále by měl protokol obsahovat také informace o aktuálním stavu reklamovaného produktu. Často se také stává, že prodejci přehrávají odpovědnost na pojišťovny, pokud si zákazník sjedná pojištění proti poškození. K tomu se však mohou odhodlat pouze tehdy, když vyprší stanovená záruční lhůta.

Reklamace musí být vyřízena v zákonem stanovené lhůtě 30 dní

Obchodník má na vyřízení reklamace třicet dnů a tuto lhůtu nesmí bez vašeho výslovného souhlasu za žádných okolností překročit. Reklamace začíná dnem, kdy v prodejně sepíšete reklamační protokol. Rozhodně si nenechte namluvit, že lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane do reklamačního oddělení. Prodávající se musí dále zabývat pouze vadou, kvůli které jste jej vyhledali. Uveďme konkrétní příklad. Pokud přijdete reklamovat vadný software v mobilním telefonu, není překážkou, že displej na něm je prasklý nebo poškrábaný. Pokud bude reklamace na základě odborného posouzení zamítnuta, nemůže za vás obchodník rozhodnout o opravě mimo záruku. Když vám přijde kladná odpověď s tím, že si musíte zboží vyměnit za nové, ale stejný typ už se bohužel v sortimentu nenachází, není vaší povinností na takové jednání vůbec přistoupit. Jednoduše trvejte na vrácení peněz v plném rozsahu, máte na něj ostatně právo.

Náklady jdou vždy na vrub obchodníka

Bude ve věci vaší reklamace rozhodnuto negativně? To ještě neznamená, že po vás prodejce smí požadovat finanční kompenzaci za zbytečně vynaložený čas. Náklady na vyřízení reklamace jsou vždy za prodávajícím, přes to prostě nejede vlak. Někdy se stane, že se vám zboží vrátí formou dobírky. To je ovšem skutečnost, která přímo volá po kontaktování České obchodní inspekce. Byly pro vás tyto informace užitečné?

Další články

  • Jak úspěšně reklamovat poškozené zboží? Časté překážky, které vás mohou potkat při reklamaci
  • Autor článku:
  • Publikováno: 16. 4. 2020
  • Kategorie: Vzdělávání


Přečtěte si také…

Další užitečné články, které byste neměli minout